Openbaar vervoer en de fiets

Beter openbaar vervoer en goede mogelijkheden om te fietsen: twee absolute voorwaarden voor groene en gezonde mobiliteit in onze gemeente. Daarom zetten we stevig in op het uitbreiden van de buslijnen in stad en regio. Ook blijven we aandringen op een intercitystation voor Harderwijk. Dat is van groot belang voor het onderwijs en het bedrijfsleven. Een belangrijk vervoermiddel in onze stad en regio is ook de fiets. Onze gemeente is het middelpunt van een groot toeristisch gebied. In samenspraak met lokale partijen willen we daarom bestaande fietsroutes verbeteren, inclusief de bewegwijzering.

Kwetsbare gebruikers

Er zijn in onze gemeente mensen die op het gebied van mobiliteit wat kwetsbaarder zijn dan anderen. Denk aan ouderen of mensen met een beperking. Het is van vitaal belang dat zij zich gezond en veilig kunnen verplaatsen, anders kunnen zij onvoldoende meedoen. Kinderen moeten veilig naar school en sport kunnen gaan, zonder dat daarvoor een auto van vader of moeder nodig is. Daar willen we aan werken en voorstellen voor ontwikkelen. Ook gaan we aandacht besteden aan het ‘grote verkeer’ in onze wijken. Een maximumsnelheid van 30 km per uur in de bebouwde kom, is inmiddels de landelijke norm, mede dankzij GroenLinks. De binnenstad van Harderwijk is al autoluw, maar het kan nog beter.

Snelheidsbeperking

Het blijkt dat snelheidsbeperking op de A28 en de andere doorgaande wegen, zoals de N302, veel minder overlast oplevert door geluid en fijnstof. Dat wordt ook bereikt met de verbetering van geluidsschermen. Het is onacceptabel dat er wordt gebouwd in zones waarvan bekend is dat de verkeershinder boven de norm van geluid en fijnstof uitgaat. Een fijnmaziger meetnetwerk van geluid is nodig met betrekking tot autoverkeer en toekomstig vliegverkeer richting Lelystad. Zo’n netwerk kan ook bestaan uit burgers die betrokken willen zijn bij het meten van het geluid en de fijnstof in de stad. GroenLinks Harderwijk-Hierden gaat zich daarvoor inzetten.