Bovendien leveren de extra chartervluchten totaal geen economische groei of werkgelegenheid op, blijkt uit diverse onderzoeken (klik hier voor meer informatie daarover). En bovendien kan een extra sterk vervuilend vliegveld gewoonweg niet, nu we juist moeten inzetten op CO₂-reductie en natuur(ontwikkeling). Erg wrang voor de boeren bijvoorbeeld, waar wél erg veel van gevraagd wordt.
Wat duidelijk is, is dat Harderwijk ook beter af is zonder de groei van het vliegveld. De negatieve effecten ervan op onze stad en natuurlijke omgeving zijn gewoonweg bedreigend.
Maar ondertussen zegt het Harderwijkse College nog altijd vooral te hopen op mogelijke economische voordelen.
En dat terwijl we in Harderwijk druk bezig zijn met het ontwikkelen van natuurgebied, en de integratie van natuur in ontwikkelingsplannen. Er wordt wel gelet op de effecten van, bijvoorbeeld, watersport op natuur(ontwikkeling). En dan zou een enorm vervuilend, uitbreidend vliegveld prima zijn?
Helemaal niet prima. Er moet juist worden geïnvesteerd in duurzame en effectievere mobiliteitsoplossingen! GroenLinks zal zich daarom de komende jaren vanuit Harderwijk, samen met andere organisaties, sterk maken om de plannen voor chartervluchten te stoppen.