Nederland is in de ban van stikstof. Boze boeren demonstreerden op het Binnenhof, er zijn onzekerheden over bouwprojecten en politici beginnen te draaien over de maatregelen om stikstof te beperken. Maar waar gaat het nu eigenlijk om? En hoe is de situatie in Harderwijk?
Het blijkt dat er in Nederland te veel stikstof is. Dit veroorzaakt problemen voor de gezondheid van mensen en voor de natuur.
Stikstof in een reactieve vorm (stikstofoxide (NOx) en ammoniak (NH3)) reageert in de lucht en vormt fijnstof, dat de kans op luchtwegaandoeningen vergroot.
Daarnaast verrijkt het de bodem en water. Hierdoor verdwijnen landschappen die gebaseerd zijn op een voedselarme bodem, zoals heide, duin en hoogveen. We krijgen dan bijvoorbeeld gras in plaats van heide en brandnetels in plaats van orchideeën.
Veroorzakers van uitstoot van stikstof zijn in Nederland de landbouw (ca. 40%), verkeer (ca. 7%) en industrie (ca. 11%). Deze uitstoot daalt al jaren door verschillende maatregelen, met name in de landbouw. Tegelijkertijd is deze hoeveelheid nog steeds groot.
De wetgeving die in Nederland werd toegepast (Programma Aanpak Stikstof (PAS)) bleek niet voldoende, zo oordeelde achtereenvolgens het Europese Hof (november 2018) en de Raad van State (mei 2019). Bij de aanvraag van omgevings- en natuurvergunningen, in de buurt van natuurgebieden, moet nu onderbouwd worden dat zij geen schade toebrengen. Dit betekent dat ontwerpbesluiten, vergunningen die nog in behandeling waren en vergunningen waartegen beroep aangetekend was, alsnog moeten aantonen dat zij voldoen aan deze eis.
Er is een landelijk Adviescollege Stikstofproblematiek samengesteld. Eind september is er een eerste advies door hen uitgebracht, maar zij hebben nog tot juni 2020 om met een definitief advies te komen.
De situatie zoals die in heel Nederland geldt met risico’s voor gezondheid van inwoners, geldt ook voor Harderwijk. Daarnaast Harderwijk ligt in de buurt van twee natuurgebieden: de Veluwe randmeren en de Veluwe. Het is zichtbaar op de Veluwe dat er op grote schaal last is van o.a. vergrassing.
Het is te verwachten dat voor ieder (nieuw) project nagegaan moet worden of er stikstofuitstoot plaats vindt en welke (extra) maatregelen er genomen moeten worden. Momenteel wordt er door de gemeente nagegaan op welke project, m.n. bouwprojecten, de maatregelen exact van toepassing zijn. Een aantal punten, zoals de maatregelen voor de veehouderij en industrie en snelheid op de rijks- en provinciale wegen wordt op landelijk en provinciaal niveau aangepakt.
Het is nog onbekend wat het definitieve advies van het Adviescollege Stikstofproblematiek voor Harderwijk gaat betekenen. Uit het eerste advies blijkt dat Gemeenten gevraagd worden een voorbeeldfunctie te vervullen voor energieneutraal, modulair, circulair en natuur inclusief bouwen, met gebruik van innovatieve technieken en materialen. GroenLinks houdt het voor u in de gaten !